کد خبر 1643446
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نگاه دیگر منتشر کرد:

بعد از نزدیک به یک سال درگیری میان حزب الله و اسرائیل در دامنه‌ای محدود در امتداد جنگ غزه، به نظر می‌رسد که تنش نظامی میان دو طرف رو به فزونی، گستردگی و دگرگونی است. نتانیاهو بر خلاف رویه گذشته خود در مخالفت با حمله گسترده به حزب الله، اخیرا نسبت به آن متمایل شده و سر آن هم با وزیر دفاع خود یواو گالانت اختلاف نظر دارد. جالب این جاست که در همان اوایل جنگ غزه، گالانت پس از حملات حزب الله، پیشنهاد جنگ علیه آن را مطرح کرد، اما نتانیاهو نپذیرفت و اکنون مساله معکوس شده است.

تصمیم نتانیاهو دلایل متعددی دارد. یکی از آن‌ها بهانه کردن مخالفت گالانت با گسترش حملات علیه حزب الله برای برکناری اوست. دو نفر اختلافات شدیدی با هم دارند که جنبه شخصی هم پیدا کرده است و صرفا شیوه مواجهه با حزب الله نیست، بلکه شامل طیف وسیعی از موضوعات از تمایل گالانت به انعقاد توافق با حماس و عقب نشینی از نوار غزه گرفته تا مساله خدمت نظامی حریدیم‌ها و غیره است.

در این میان، اکثریت جامعه اسرائیلی، نتانیاهو را به سوء مدیریت منازعه با حزب الله متهم کرده و اخیرا هم اطیافی از مخالفان امثال بنی گانتز به جرگه موافقان عملیات گسترده علیه حزب الله پیوسته‌اند. نتانیاهو می‌خواهد با بهره‌برداری از همین فضا، گالانت را برکنار کند؛ اما در عین حال نیز نگران این است که او با پیوستن به جبهه مخالفان موجب فربه شدن هر چه بیشتر آن شود.

به نظر می‌رسد که نهادهای امنیتی نیز بر خلاف تمایل آنها برای پایان جنگ غزه و امضای توافق مبادله گروگان‌ها، با انجام عملیات گسترده علیه حزب الله موافق هستند.

اما تصمیم احتمالی برای انتقال ثقل نظامی به شمال در حالی است که دیگر تداوم جنگ با آن شدت و حدت در غزه به دلایل عدیده‌ای چندان میسر نیست. هم این که ارتش اسرائیل جز استفاده از بمب اتم هر کاری را که می‌خواست انجام داد، اما قفل شدگی وضعیت به قوت خود باقی است؛ هم این که نتانیاهو پس از کشته شدن ۶ اسیر اسرائیلی و تبعات آن در جامعه اسرائیل، از بیم کشته شدن اسرای بیشتر با مشکل مواجه شده است.

با وجودی که همچنان آمار قربانیان روزانه فلسطینی‌ها بالاست، اما اسرائیل به ویژه از حملات زمینی تا حدودی کاسته و دوباره به تشدید محاصره و سختگیری شدید در ورود کمک‌ها به ویژه به شمال نوار غزه و طرح‌های ابتدای جنگ برای تخلیه این منطقه روی آورده است.

در کل، این گونه پیداست که دولت نتانیاهو می‌خواهد عملیات نظامی گسترده علیه حزب الله آغاز ‌کند که فعلا سطح و دامنه آن روشن نیست. تحلیل‌گران اسرائیلی عملیات گسترده را به معنای به شروع جنگ گسترده نمی‌دانند و آمریکا هم طی موضعی اعلامی گفته است که چنین عملیاتی ممکن است به جنگ بینجامد و حتی ایران در آن مشارکت کند. اما ورود ایران به جنگ حتی در صورت شعله ور شدن آن علیه حزب الله چندان محتمل نیست.

در صورت شروع این عملیات در جبهه شمالی زیاد محتمل نیست که اسرائیل ابتدا همانند جنگ غزه با حملاتی همه جانبه شروع کند؛ به این معنا که از جنوب لبنان تا بیروت را تحت آتش گسترده قرار دهد. اسرائیلی‌ها احتمالا از کشاندن دامنه آتش به بیروت پرهیز کنند تا در مقابل شهرهای بزرگ به ویژه تل آویو از دایره آتش موشکی حزب الله دور بماند.

اسرائیل ظاهرا بر این باور است که حزب الله به خاطر خارج ماندن بیروت از شمولیت آتش از گسترش جدی حملات موشکی خود به ابن شهرها خودداری می‌کند. اما به احتمال زیاد، اسرائیل در عملیات احتمالی بر مناطق گسترده‌ای در جنوب لبنان متمرکز شود و آن‌ها را تحت آتش سنگین خود قرار دهد.

هدفی که اسرائیل برای این عملیات تعریف کرده است، بازگشت آوارگان اسرائیلی به شهرک‌های خود در شمال است؛ به این معنا که با فشار شدید نظامی، حزب الله را مجبور به گسستن پیوند خود با جبهه غزه و به تبع آن توقف حملات به شهرک‌های اسرائیلی کند.

یحتمل اهداف دیگری نیز همچون تضعیف شدید قدرت نظامی حزب الله و دور کردن آن از مرز و چه بسا تبدیل جنوب لبنان به زمین سوخته‌ای در راستای همان راهبرد احیای بازدارندگی دنبال می‌شود و بعید نیست که اسرائیل به دنبال ایجاد معادلات میدانی جدیدی نیز در نوار مرزی لبنان باشد.

حالا ابتدا باید دید که عملیات گسترده‌ای که اسرائیل از آن سخن می‌گوید، در صورت شروع، در چه سطحی است و اگر اسرائیل طرح حمله شدید و گسترده منهای بیروت را با هدف کنترل واکنش طرف مقابل و فاقد تاثیر کردن آن اجرا کند، در مقابل حزب الله در برابر این معادله اسرائیلی چکار خواهد کرد و سطح آتش را تا کجا افزایش می‌دهد.

در کل، تحولات این جبهه در حال ورود به مرحله بسیار حساسی است و وقوع جنگ گسترده بعید نیست.اما در صورت شروع حمله گسترده در شمال، باید دید در پستوی آن، اسرائیل قفل مذاکرات برای توافق با حماس را می‌شکند یا به این بن بست همچنان ادامه می‌دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    3 0
    باید برخورد قاطع با این متجاوزان انجام بشه
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    4 0
    در این تحلیل حزب الله و مقاومت یک چوب خشک در نظر گرفته شده بودند که اسرائیل برای شکستن اونها فقط نیاز به یک تصمیم سیاسی داره! کجا میارید این تحلیل گر ها رو؟
    • IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
      0 0
      حزب الله چوب خشک نیست ، صحبت اینه حزب الله نمیخواد مردم لبنان ، درگیر جنگ و خسارات جبران ناپذیری بشن از اون ور اسرائیل با تکیه به برتری تسلیحاتی مرتب تحریک میکنه ، چون تهاجم از جانب اسرائیل هست مقاله بر اساس رفتار اسرائیل نوشته شده
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 0
    حزب‌الله پاسخ اين خراب کاری امنیتی دیر يا زود می دهد اما اين نقص امنیتی وخرید وسائل ارتباط جمعی از کشور های همسو با دشمنان مقاومت‌ کار اشتباهی است که‌ نبايد تکرار بشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس